Friday, August 28, 2009

"Maka nikmat Tuhan yang mana satukah yang engkau dustakan?"

- diulang-tanya sebanyak 31 kali di dalam surah Ar-Rahman

Akhirnya saya ke tadarus hari ni dengan malu-malu kucing kepada jemaah yang lain setelah tak berkesempatan hadhir untuk 2 hari sebelum ini. Didapati kumpulan saya agak laju. Setiap kumpulan diamanahkan baca 3 juzuk dan pada hari ketiga yang juga hari pertama saya hadir ni, mereka sudah sampai ke juzuk yang ketiga. Mungkin sebab ahli-ahli bagi komitmen yang baik dan ramai yang lancar bacaannya.

Dulu-dulu masa belajar pun tiap-tiap kali bulan Ramadhan mesti ada program tadarus. Masa dekat U ia dijalankan secara "pandai-pandailah group masing-masing nak tadarus bila" sebab timing pergi kelas lain-lain. Makanya saya syak banyak je group yang tak habis baca.

Kat sekolah keadaan lebih terkawal sebab jadual semua orang adalah sama. Tadarus memang akan buat belah petang dan disusuli dengan program menonton Jejak Rasul. Gila signifikan Jejak Rasul dengan bulan Ramadan masa tu sampai masuk dalam jadual harian sekolah.

Selalunya halangan terbesar nak pergi tadarus ni adalah malas..heheh. Dan di kala bulan tak ada syaitan ni memang tak banyak opsyen lain yang boleh nak dipersalahkan...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails