Monday, September 14, 2009

lunch

Tengahari itu langit cerah. Matahari bersinar garang. Angin sesekali bergerak meniupkan hawa Ramadhan yang panas dan kering. Segerombolan pelajar bergerak menuju ke Makmal Sains untuk menghadap matapelajaran terakhir dalam jadual persekolahan hari itu. Walaupun Ramadhan, tapi macam selalu bila kaki bergerak mulut masing-masing juga bergerak membincangkan isu-isu semasa zaman persekolahan yang biasa-biasa di bulan puasa contohnya apa homework harini, nak pesan beli apa kat kelas yang pegi bazaar Ramadhan petang ni dan pagi tadi sahur apa sebab nak tau apa lauk lunch yang disediakan kat dining hall bagi orang-orang yang tak disyariatkan berpuasa.

Berada di belah-belah depan gerombolan tadi, Alin (bukan nama sebenar) dengan muka dan suara yang paling energetic, gembira, bahagia, dan berlagak, menyengih lebar melaungkan,

"Lepas ni aku nak gi lunch kat dining hall,,sape nak ikut??!!"

Lantas beberapa orang di belah-belah belakang gerombolan tadi menggetus,

"Sshhh..weii,,Pak Khalid lah!!"

Automatik semua kepala menoleh ke belakang secara serentak. Kelihatan Encik Khalid senyum-senyum kambing sambil melepasi gerombolan tadi untuk ke Staff Room.

Alin menekup muka yang merah padam akibat malu yang amat dengan buku Lab Report.

"Ergghh..alamakkk,,dahla Pak Khalid bapak angkat (mentor-mentee) aku!!!"

Dan budak-budak lain dalam gerombolan tadi dengan muka dan suara yang paling energetic, gembira, bahagia, dan berlagak, gelak ketawa terhuyung-hayang macam nak pecah perut sambil bergerak ke Science Lab.

2 comments:

a.k.a. apot said...

siapakah watak sebenar alin tu ye?

hailwa said...

alin-bukan nama sebenar, tapi bukanlah nama yang tak benar ;)

ko kenal dia najmah heheh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails