Tuesday, October 20, 2009

status update

Semua orang kerjanya update-update status masing-masing bila buka Facebook di zaman teknologi canggih dan Facebook tengah 'in' sekarang ini.

Tapi rupa-rupanya sejak zaman typewriter dulu masa sedang bertugas sebagai Cikgu mengajar matapelajaran Kira-kira lagi, P. Ramlee dah main update-update status ni. Cumanya P. Ramlee tak buka Facebook, dia buka Gerobok.


Filem Masam-masam Manis lakonan P. Ramlee dan Sharifah Hanim

Masa Cikgu Shaari masih bujang, di sebelah dalam pintu gerobok di bilik sewanya ditampal gambar diri sendiri dengan pose konon paling hensem bergaya. Di sebelah gambar tu tertulis: "Sedang mencari".

Semenjak mula pergi dating nyanyi-nyanyi bersahut-sahutan dengan mata air di tepi tasik Taman Haiwan, status Gerobok dia tukar jadi: "Dah ada kawan".

Bila satu hari Norkiah tak datang pada waktu yang dijanjikan, setelah tinggalkan SMS di bangku tepi tasik Taman Haiwan, Cikgu Shaari balik kecewa dan tulis di Gerobok: "Burong dah terbang".

Dan akhirnya setelah berkonfrontasi dengan jiran bilik sebelah, Cikgu Shaari pecahkan dinding antara bilik dia dengan bilik Norkiah dan terpampang besar-besar di skrin: "Kami dah kawin".

Tapi nampaknya lepas kawin Cikgu Shaari dah tak main Gerobok lagi. Mungkin sibuk nak bergaduh dengan Norkiah, pasang dinding semula, pujuk-pujuk, baik balik, naik pangkat jadi Cikgu Besar, pindah rumah banglo dan hasilkan anak kembar untuk 5 tahun berturut-turut.

Entah-entah Mark Zuckerberg tengok cerita Masam-masam Manis kat Harvard University dulu tak?

Kalau mengikutkan kadar kelajuan status update Cikgu Shaari tu, nak juga saya letak status "Sedang mencari" di Facebook. Tapi memandangkan jiran sebelah-menyebelah tak ada anak teruna yang available/seswai nak ajak main baling-baling pinggan-mangkuk sampah-sarap segala, saya membatalkan hasrat. Nanti berapa lama pulak nak kena tunggu baru ada chan nak tukar status..

4 comments:

a.k.a. apot said...

eh..cubela ko buat status sedang mencari..
mane tau esok ade mamat baru jadik jiran ko..
boley pecah2 dinding..
huhu

hailwa said...

owh,,macam tu eh? baik aku letak Dah ada kawan je..boleh terus nyanyi2 pegi dating ;p

a.k.a. apot said...

haha..cubala..cepatla hailwa cube..

hailwa said...

ok ok,,bagi aku praktis nyanyi lagu "Dalam air ku terpandang wajah" dlu eh..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails